کد مطلب:32643
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:17
چه كنيم كه با معرفت كامل خداوند ، او را حاضر و ناظر بر اعمال خود ببينيم؟
معرفت خداوند مراتبي دارد و از آنجا كه خداوند وجودي نامحدود است و همه صفات كمالي را بطور نامحدود داراست ، عرفان آن ذات بي همتا به طور كامل براي هيچ كس ميسّر نيست .
آنچه كه براي ما در اين ارتباط ، ميسّر است داراي مراتبي است :
قدم اوّل براي معرفت نسبت به خداوند و احساس حضور او در جهان و در زندگي اين است كه پي به وجود خداوند متعال ببريم و به اصطلاح وجود خداوند براي ما ثابت شود .
شناخت و معرفت به تنهايي در ما عشقي و حركتي ايجاد نمي كند . از اين رو در قدم بعد شناخت صفات عشق آفرين نيز لازم است مانند اينكه ما همه زيبايي را مي ستاييم ، دوست داريم و زيبائي هاي شگفت جهان ، تنها جلوه اي از زيبايي اوست . . . و ما ذات بخشنده و با سخاوت را مي ستاييم و او بخشنده اي است كه بي چشم داشت مي بخشد و بعد در آخرت براي آنچه كه به ما بخشيده پاداش نيز مي دهد و ديگر صفات عشق آفرين مانند : عفو ، ستار بودن ، رحيم بودن و . . . ، شناخت خشك و مجرّد ما را به علاقه و عشق تبديل مي كند . اين امر اگر همراه با مقايسه خدا با ديگر معبودها و خدايان دروغيني كه وجود دارند و گاه اعمال و رفتار ما براي رضاي آنهاست صورت بگيرد كارسازتر و مؤثّرتر است .
بر اساس آيات قرآن و روايات معصومين ( عليهم السلام ) معبودهايي كه گاه ناآگاهانه و گاه آگاهانه در زندگي انسان و جامعه انساني به دروغ بر سريرخدايي نشسته اند و جهت اعمال و حركت انسان هستند ، عبارتند از :
« نفس » و خواسته هاي آن .
« دنيا » و جلوه هاي آن .
« مردم » و قضاوت آنان .
« شيطان » و وسوسه هاي وي .
حال اگر با توجّه به ويژگي هاي اين خدايان دروغين پي به نقص ها و كاستي هاي آن ها در برابر خداي متعال ببريم و ببينيم اين ها به انسان چه مي دهند و از انسان چه مي گيرند ، عظمت رحمت خداوند در زندگي ما به نحو ملموس تر و مؤثّرتري حضور مي يابد . شايد از اين رهگذر ، ناظر بودن او به اعمال آدمي نيز به عنوان يك درك واضح مستمر در طول زندگي تبديل مي شود . و اخلاص در مقام عمل محقق مي گردد و انسان به مقام عبد بودن و بندگي خويش بيش از پيش پي مي برد .
آنچه ذكر شد در واقع فهرستي براي مطالعه و مراجعه به كتاب هايي است كه در اين زمينه نوشته شده است . انشاءاللَّه بعد از مطالعه و آگاهي از اين مطالب در به كار بستن و اجراي آن ها در زندگي خود ( در حالات ذهني ، اعمال و رفتار ) و مراقبت و محاسبه پيوسته و مستمر قدمهايي در راه تعالي و عرفان هر چه بيشتر حق برداريم .
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.